Velkommen til Fanø Marineforening

Stedet hvor søfolk mødes

Velkommen til Fanø Marineforening

Filmaften 2013

Martha aften fredag den 20. september

Ombord på Martha.  For historiens hovedpersoner, er det vigtigt at alle har det godt, at maden er i orden, og at tempoet ikke er for stresset. Også er det naturligvis vigtigt, at man har rene hænder, specielt gælder det fyrbøderen Alexander (Stavros Christofides) når han går til bords. Det kontrolleres meget strengt af hovmesteren Watson (Ove Sprogøe).

Det drejer sig altså først og fremmest om at have det godt, og på skibsdrengen Halfdans (Birger Jensen) 17 års fødselsdag skal alle have det ekstra godt. Halfdan er ikke videre populær, han er meget klodset, og meget dum, og han er mester i at sige og gøre de forkerte ting på de forkerte tidspunkter, men fejres det skal han.

Det gjorde 36 personer også, for at opfylde besætningens levemåde til en uforglemmelig og hyggelig aften, hvor kabys personalet Hans & Co havde gjort deres til, at vi fik en helt igennem vellykket aften med et overdådigt frokostbord med ca. 15 kolde og lune retter, kage og ost, men ingen Brötsösild, øl og snaps ad libitum fra ankomst til kaffen. Tak for det gut.

En stor tak skal ligeledes lyde til vore sponsorer, Fanø Laks ved Henning, Leif fisk for sild, Erling for snaps fordi det snart er jul og Jens Martin øl fordi han er Jens Martin. Efter et overdådigt tag selv bord, var det tid til et gensyn med filmen Martha

Martha er en dansk folkekomedie fra 1967, skrevet af Erik Balling og Henning Bahs med instruktion af Balling. Filmen handler grundlæggende om det gode skib “Martha”, en gammel rustdynge som er meget elsket af besætningen. Undervejs i sejladsen møder de den norske konkurrents skib, “Harald”, et langt større og flottere skib, end deres eget.

Marthas livshistorie kort fortalt.

I 1967 tog et dansk filmhold med Erik Balling og Henning Bahs i spidsen til Piræus og den nærliggende ø Salamis.

På øen Salamis havde man fundet hovedrolleindehaveren til den film, der blev indspillet i sommeren 1967

Skibet var på det tidspunkt ejet af de græske brødre Roussos og rustbunken S/S Margarita på 1.600 brutto register tons, havde netop afviklet sin sidste tur mellem Casablanca og Italien.
Nu lå hun og ventede på at lide skrot døden, dette så snart sommerferien var slut for det firma, der skulle ophugge hende.

Filmprojektet blev noget vanskeliggjort af, at på det tidspunkt, hvor filmen skulle optages, var der nogle græske oberster der selvbestaltet havde overtaget magten i Grækenland ved et militær kup.

Filmen blev dog, som vi ved optaget og i den forbindelse blev S/S Margarita genfødt i skikkelse af S/S Martha under dansk flag og sluttede dermed sit liv under Dannebrog, som hun i sin tid startede under som S/S Aslaug, en cirkel var bundet sammen.

Byggeår 1927 på B&W til Steamship Co. Torm Copenhagen og fik navnet S/S Aslaug.

15-08-1942 kolliderede S/S Aslaug i Kielerkanalen med det norske skib S/S Log
S/S Log sank ved kollisionen og S/S/ Aslaug blev svært beskadiget

11-05-1944 var S/S Aslaug igen ude for en kollision, denne gang med den tyske marines slæbebåd M/S Aade.
Kollisionen skete på Weserfloden og S/S Aslaug fik en stor skade på bagbord side.

Den 11-04-1951 blev Dannebrog strøget og S/S Aslaug blev solgt til det Svenske rederi Resurs AB for 1 million 700 tusinde kroner.
S/S Aslaug og blev nu omdøbt til  S/S Singorita af Helsingborg,

S/S Singorita tjente under Svensk flag frem til 1956 hvor hun kom under Libanesisk flag, og sejlede blandt andet for et Tysk rederi Kormoran under navnet S/S Margarita.
S/S Margarita sejlede så frem til 1967 hvor hun endelig sprang ud som S/S Martha i filmen af samme navn

I vinteren 1967 / 1968 gik virkelighedens S/S Martha alias S/S Margarita over i historien og eksisterer nu kun på film.

Besætningen fra S/S Martha er for de flestes vedkommende heller ikke mere blandt os, men i mindet sejler de stadig rundt i middelhavets blå bølger.

Tak til alle for en hyggelig og rar aften. Traditioner er nu gode, dem skal man holde ved. Jeg glæder mig allerede til næste år.

Hans Novrup